Klumme i Jyllands-Posten 2019-06-06, af Anders Fogh Jensen
Journalisterne skal lukke af for politikerne og lade eksperter få ordet
Gid der snart kom politikerblockere, så vi kan få fred og ro for deres utroværdige pladder.
Nu skal politikerne passer deres job, og det samme skal journalisterne.
Så fik endelig fred. Eller får vi? En måneds valgkamp med to valg er overstået. Den har
budt på den ene strategiske udmelding efter den anden, altid garneret med en bemærkning
om, hvad de andre ikke gør. Eksemplerne er utallige. Alt dette er fortid nu, vi får en
regeringsdannelse, og nu skal politikerne til at passe deres egentlige arbejde.
Det samme skal journalisterne. De skal ikke forholde sig til, hvorfor denne eller hin
udmelding kommer nu, og om det var smart, og hvad virkningerne af den er. De skal tale
om sagen, og det er rigets tilstand, verdens tilstand, miljø, klima, indvandring, sociale
forhold, uddannelse, sundhed, videnskab, kulturen … – og ikke hvorfor nogen siger det, de
gør.
Vi har et repræsentativt demokrati og ikke et direkte demokrati. Det betyder, at vi vælger
nogle repræsentanter, der skal repræsentere os i Folketinget de næste fire år. De skal altså
ikke spørge os ad, det har de gjort. Opinionsmålingerne skal heller ikke spørge os ad. De
skal lukke ned og lade os alle sammen passe vores liv og arbejde, mens politikerne passer
deres arbejde. Vi skal ikke have politikere, der hele tiden forholder sig til meningsmålinger
og skifter holdninger derefter. Det er vendekåber, som vi ikke tror på, lige så lidt som vi
tror på dem, når de kommer med strategiske udmeldinger. Nu skal de passe deres job.
Og det samme skal journalisterne. De kan eventuelt berette om, hvad politikerne beslutter,
men ellers skal de forhøre sig blandt eksperter om de forskellige emner, de finder
interessante.
Hjemme hos os har vi et fast udbrud, der hedder ”Slå om, der er politiker på skærmen”.
”Slå om, der er politiker i radioen.” Vi er trætte af politikdækkende journalister,
kommunikationsanalytikere og ikke mindst politikere, hvis udsagn vi ikke tror på. Så nu
glæder vi os til igen at kunne åbne for medierne og blive klogere på verdens tilstand. Ikke
bare på provinsielle Danmarks tilstand eller miljøet, men også på, hvad der vides om
alting.
Det er længe siden, virksomheder kunne producere et produkt og sende det på et marked.
Henry Ford var kendt for at sige, at man kunne få en Ford T i alle farver, bare man købte
den i sort. Nu skal vi udfylde utallige evalueringsskemaer med en forklaring om, at firmaet
så gerne vil gøre det bedre for os kunder, ikke eksplicit for at de kan klare sig i
konkurrencen. Der skal laves markedsanalyser og annoncer, der gør varerne meget dyrere.
Vores adfærd skal spores, og vi skal adfærdspåvirkes og præsenteres for reklamer, der lover
noget, vi ikke tror på. Det er længe siden, at isene på isskiltene blev tre gange så store som
den virkelige is. Så vi er for længst holdt op med at tro på reklamerne. Heldigvis findes der
til browsere programmer, adblockere, der kan blokere reklamer.
Når politikere bliver lige så kundefølsomme som virksomhederne, så bliver de lige så
utroværdige som annoncerne. Eller faktisk mere, for virksomhedens dagsorden med at
blive på markedet og tjene flere penge er i det mindste nogenlunde klar, om end let skjult.
Men magthavere mister deres legitimitet, når vi får fornemmelsen af, at al deres
vælgerfølsomhed handler om at få magt og indflydelse. Og vi nærmer os det direkte
demokrati, som vi ikke er vidende nok til at have.
Journalisternes job er nu at lukke af for politikerne i de næste fire år og i stedet lade
eksperter få ordet. Og hvis ikke de gør det, så håber jeg, at programmørerne snart opfinder
politikerblockere, så vi igen i fred kan åbne for radio, tv eller internet uden at skulle høre
på alt det utroværdige og strategiske pladder. Pas jeres job, politikere, og repræsenter os
uden at spørge os før om fire år.